Friday, March 27, 2009

PTT - Satu Kegilaan Baru, Tapi Dah Lama



1. Apa itu PTT?

PTT ialah singkatan daripada Push To Talk iaitu komunikasi half-duplex, termasuk radio dua hala, menggunakan punat/butang untuk menukar isyarat terima dan menghantar suara.

Pening?
Aku ringkaskan. PTT = Fungsi Walkie-Talkie.
sekiranya nak penjelasan lebih lanjut, sila ke sini.

Sistem ini sebenarnya dah lama, tetapi telah dibawa masuk oleh Maxis lebih kurang 2-3 tahun lepas ke Malaysia. Dan buat masa sekarang, PTT dikomersialkan oleh Maxis untuk pengguna telefon bimbit. Umumnya dan secara majoritinya, banyak telefon bimbit berjenama NOKIA yang berasaskan Symbian Series-40 dan Series-60 sesuai untuk tujuan ini.


2. Kelebihan/Kekurangan?
  • Ala-ala walkie talkie
  • penggemar radio amatur punya favorite
  • broadcast function
  • kadang-kadang reception tak jelas
  • menyusahkan sikit sebab half-duplex communication
  • menjimatkan sekiranya anda sayang nombor Prepaid Hotlink anda yang anda beli RM280.00 dulu tu, tapi masih nak simpan no tu walaupun tak pakai, cuma nak keep active jer no tu... Menjimatkan dari segi broadcasting
  • Bateri handphone cepat habis bila asyik ber-PTT, disebabkan ia beroperasi dalam mode 2G atau 3G sepanjang ber-PTT.


3. Kesesuaian Telefon?

Menurut laman web Maxis, jenis telefon bimbit di bawah telah disahkan halal sesuai untuk setting yang disediakan oleh Maxis:

carilah handphone yang ada PTT, terutamanya NOKIA

Sekiranya telefon bimbit anda ada aplikasi PTT, berikut ialah cara untuk aktifkan servis tersebut, dan seterusnya menggunakannya:


Image grabbed from Hotlink website


Dah dapat dan set?
Ok, tunggulah dalam sejam dua sebelum betul-betul aktif PTT tu.


Troubleshooting:

- Invalid Username and Password
SMS NEW PASSWORD to 22333 (Upon request for new password, please wait up to 15 minutes before the PTT service can be used.)

- Tak boleh bercakap
Anda cuma boleh bercakap dalam group yang anda join dan 1-to-1 person yang dalam contact list anda sahaja.

Orait, selamat ber-PTT.
Aku pun dah join the club. Hehehhee, lebur duit bonus aku....

Maklumat lanjut, sila ke web Hotlink.



Updated 30/3/2009:

Di bawah ialah yang paling kerap sekali ditanya ataupun masalah yang dihadapi oleh pengguna pertama kali PTT ni. Semuanya dari web PTT FAQ Hotlink. Aku copy and paste untuk rujukan semua. Selamat Ber-PTT, terima terimaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa, roger and out!!







5 comments:

  1. offtopik**
    camner ar nak letak background kat page kite??aku da upload banner yg aku wat tapi x kuar pon dlm page aku...siot jehh..

    ReplyDelete
  2. background yang mana cik cieyla?

    ReplyDelete
  3. background kat blog la..yg kat header tuhh...cam ko wat...kalo aku insert dlm blog aku x kuar laaa..

    ReplyDelete
  4. hang kena pastikan image hang punya width tak lebih dari size width header ko tu. Kalau header ko dalam 500 pixel, buatla image yang 500 pixel. Bukak setting layout, klik edit header, pastu insert image. dapat?

    ReplyDelete

Baju Raya 2024

HOMBRE ni kalau tak silap aku first sekali ditubuhkan pada 2018. Waktu ni aku amat memerlukan pakaian pejabat. Tapi malangnya sa...