Tuesday, June 14, 2022

Minat Atau Hoarding?

Discogs hari ini di laman Instagram mereka menyatakan terdapat 600 juta koleksi diarkibkan di dalam database mereka dengan 100 juta koleksi ditambah dalam masa setahun.

Ok, pertama sekali bukan semua orang familiar dengan Discogs dan kedua, jika ada yang familiar sekalipun, kemungkinan data yang ada kurang tepat. Pendapat aku, kurang tepat dari jumlah koleksi sebenar. Kes ni macam kita rekodkan ada 50 barang termasuk kaset, CD, LP dan lain-lain tapi sebenarnya di simpanan ada lebih dari 50 tu. Tu belum masuk beli CD yang sama sampai 2-3 kali tapi rekod di Discogs, sekali saja. Pada anggaran aku, sebenarnya memang lebih banyak dari jumlah yang direkodkan oleh Discogs.

Bersembang bab mengumpul ni, mungkin bila dah banyak sangat, kita akan digelar collector atau pengumpul dalam bahasa Melayu, tapi sebut collector ni nampak la orang pekan sikit kan (hahahaha). Tapi macam aku, walaupun tak banyak barang, aku dah rasa macam aku ni dah masuk level hoarder. 

Hoard = menimbun. Beli kemudian penuhkan almari/ruang rumah tanpa tujuan.

"Eh aku ni bukan collector, aku beli apa yang aku nak dengar". - soalan aku, berapa kali dengar setahun? Kalau ada 365 keping CD, perlukan masa setahun jika tukar CD setiap hari untuk dengar kesemua 365 cd tu. Jadi kalau collection atas dari 1000 keping? Sah-sah kita cuma akan 'pick and play' saja benda apa yang terlintas di fikiran. Di sini mungkin ada suatu garisan halus antara Hoarder dan Collector; boleh jatuh ke mana-mana bidang atas sikap tuan punya koleksi tu sendiri.

Macam aku, membeli dan biasanya aku akan rajin update katalog sendiri. Sampai satu tahap aku jerit pada diri sendiri dalam kepala (bermonolog, betul ka terma ni?) "Mus, cukup! Takyah beli dah. Bukan hang nak dengaq semua!". Bila tengok balik arkib katalog sendiri ni, kadang-kadang timbul juga sedikit penyesalan; kalau duit tu semua kumpul buat pergi haji lagi bagus.

Itulah aku, yang aku rasa bukan dalam kategori collector, tapi macam dah masuk kategori hoarder. (Punya kari aku sembang kan?)

Hangpa macam mana? 

1 comment:

  1. Mungkin aku pun sama…. Rasanya macam tak ada istilah pencen dalam membeli…haha..

    ReplyDelete

Baju Raya 2024

HOMBRE ni kalau tak silap aku first sekali ditubuhkan pada 2018. Waktu ni aku amat memerlukan pakaian pejabat. Tapi malangnya sa...