Monday, June 13, 2022

Dunia Collector Dunia Tipu Tipu?



Bismillahhirahmanirrahim.
 
Aku mulakan pembuka kata ni selepas 2 blog utama aku padam.

1. Speedrider Networks (wordpress) - Aku take down selepas 13 tahun di server peribadi dan aku rasa tiada asbab lain untuk teruskan dengan kos nak perbaharui domain dan webhosting yang meningkat dari tahun ke tahun.

2. Speedrider Networks (blogspot) - Semalam 12 Jun 2022 masa nak ubah setting, entah macam mana terus blog kena lock. Maka habis semua entry backup aku selama ni tanpa sedikit pun yang sempat aku save.

Ok cukup pembuka kata ringkas.

Sekarang tahun 2022, Jun. Maksudnya dah setengah tahun berlalu sebelum masuk tahun 2023. Zaman ini baru berlalu fasa pandemik Covid-19 dan telah memasuki fasa endemik. Orang Malaysia baru meraikan pada 1 April 2022 dengan 2 perkara besar:
1. Tak perlu scan My Sejahtera.
2. Tak perlu pakai face mask di tempat terbuka.

Seperti mana terujanya orang ramai dengan 2 perkara di atas termasuk la majikan-majikan yang kelam kabut suruh masuk ke pejabat walaupun terbukti 2 tahun boleh ja bekerja di rumah dengan produktiviti yang baik (aku tuju pada si bos kompeni kereta kat US sana tu, Tesla namanya, kau terasa apahal?), begitu jugalah dengan dunia di Facebook. 2 tahun dengan post resepi la, masak la dan macam-macam lagi, akhirnya manusia bebas post pelbagai benda di Facebook. Ye lah, dah 2 tahun tak bergaduh di Facebook sebab takda modal nak post apa. Setakat aku menulis ni, kemuncak boleh bergaduh di Facebook adalah usai Konsert Search Rockin' On Rooftop di Campbell Shopping Complex di antara fans yang berpihak kepada team Kiddin dan kepada team Amy dan Nasir. Semua boleh menjadi terpaling fans Search untuk minggu ni. Samada terpaling konsert mewah dan terpaling konsert atas bumbung.

Terselit dengan mukadimah di atas, aku perasan banyak post di Facebook dari geng-geng collector yang pasrah semacam apabila material dah menyusut dan menipis dalam simpanan. Maksudnya dah takda benda sangat nak tayang dekat Facebook. Benda ni takda hal sangat, cuma di sebalik itu adalah 'kawan-kawan' yang menghilang di kala segala kemaskini hidup itu berlaku.

Ya, itulah hakikatnya. Apabila ditayang-tayang, memang banyak sekali 'kawan' datang menjengah komen, like dan sebagainya. Namun itu semua akan tinggal kenangan saja. Aku turut menghadkan segala jenis bentuk posting material dan menggantikannya dengan post merapu dan kadang-kadang mencapai tahap istilah 'shitposting'. Dari sini, dapat dilihat jumlah friend menyusut. Bukan setakat menyusut dari 'engagement' di posting tersebut, malahan turut menyusut di jumlah jaringan kawan-kawan Facebook. Maksudnya, network circle dah semakin mengurang. Kawan-kawan yang menghilang pun dah dapat diduga, apabila lihat kita tiada kepentingan, maka kita bukanlah kawan mereka. Tapi mereka lupa kalau mereka buat buku dan nak jual, yang beli tu siapa? Kita la! Maka, kurangla seorang pembeli kau nanti. Selamat duit aku.

Tahun 2022 juga aku perasan industri piring hitam sudah seakan tepu. Tiada material baru melainkan reissue atas reissue. Kalau bukan reissue, dia buat 20th Anniversary press. Silap haribulan, tiap-tiap tahun dia buat anniversary press untuk Record Store Day. Jadi, aku adalah antara manusia yang mula menghadkan pembelian piring hitam dan cuma beli material yang aku rasa nak beli dan dengar saja. Kekuatan untuk jual, tengah mencari lagi sebab rasanya aku dah masuk level hoarder. Beli pandai, nak jual tak reti.

Jadi, ni pendapat aku sajalah ya. Kalau rasa beli material lepastu rasa nak jadi king, lupakanlah. Kita mati nanti silap haribulan semua material kita ni dijual longgok saja melainkan waris kita pun minat benda yang kita minat.

Ni pendapat aku, tak suka aku terima saja. Pembuka tirai blog baru, kita sembang kari saja malam ni!

2 comments:

  1. Selamat kembali menulis... semoga terus istiqamah..

    Bagi aku pulak...aku bukannya beli yang aku nak dengar sahaja...kerana secara jujurnya banyak yang aku beli aku tak dengar pun...aku sekarang beli apa yang aku nak simpan dan tayang...haha...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahha kenapa aku tulis sekarang panjang2 macam orang tua. 🤣

      Delete

Baju Raya 2024

HOMBRE ni kalau tak silap aku first sekali ditubuhkan pada 2018. Waktu ni aku amat memerlukan pakaian pejabat. Tapi malangnya sa...