Saturday, March 4, 2023

Detox?

Entah kenapa tiba-tiba aku rasa serabut sangat. Tak cukup Facebook aku deactivate, puncaknya adalah aku delete Whatsapp. Bukan setakan uninstall, memang aku delete akaun whatsapp aku. Maksudnya kalau orang type nombor aku dekat whatsapp memang tak dapat.

Nak kata social media detox, Instagram dan twitter aku masih ada. Cuma bezanya dekat dua platform ni tak sesibuk seperti di FB. Insta dan twitter aku pun sendu, setakat buka dan browse 2-3 kali saja. Sebenarnya aku ada account backup untuk maintain page Mamu Vinyl di FB, nasib baik akaun tu ada 14 orang friends saja, jadi newsfeed kat situ pun tak heavy sangat, aku pulak sekadar follow page-page berkaitan vinyl record saja dekat situ.

Harini masuk hari ketiga kot aku dah tak guna WhatsApp dan FB. Feel dia tu macam tahun awal 2000; nak buka web guna WAP dekat handphone pun takut-takut kena charge mahal, jadi baik takyah guna - haaa camtu la feel bila ada smartphone tapi Facebook dan Whatsapp takleh guna.

Bagus juga takda benda tu, sekurang-kurangnya aku boleh update blog ni. Dan jangkaan aku tepat, takda FB ni umpama kau mati la, orang ingat kau masa hari kau mati saja, lepas tu orang tak ingat dah. Macam deactivate ni pun, tak sampai 10 orang reach out tanya kenapa deactivate, tapi yang ketara sebab aku delete whatsapp. Kalau tak delete whatsapp, orang tak perasan pun yang aku deactivate FB.

Jadi kat sini kena muhasabah diri balik.
1. Apa impak ada media sosial? Penting sangat ka aku ni?
2. Apa pentingnya aku dalam circle kawan-kawan?

Mungkin 2 benda ni kena fikir balik secara mendalam.

Paling best nanti kalau ada orang baca post ni baru perasan yang aku dah deactivate FB dan delete Whatsapp. Silap-silap baca pun tak ni, siapa pun taktau. Hahahaha

1 comment:

  1. aku bersyukur kerana aku seorang introvert... dalam media sosial dan IRL, sama sahaja penampilannya

    ReplyDelete

Baju Raya 2024

HOMBRE ni kalau tak silap aku first sekali ditubuhkan pada 2018. Waktu ni aku amat memerlukan pakaian pejabat. Tapi malangnya sa...