Tuesday, July 14, 2009

Apabila Gergasi Menipu



Bayangkan korang membeli belah di pasar raya. Tetiba saja korang nampak sebuah TV. Bukan LCD TV ataupun Plasma, TV cap ayam aja pun... Korang nampak kat bahagian elektrikal tu, terpampang dengan jelas ayat Penghantaran Percuma Untuk Jarak 30KM, maka tanpa perasaan berbelah bahagi, disambarlah TV cap ayam 21" tu dengan gembiranya. Selepas bayar, korang pergi kat customer service, mintak diaorang tolong hantarkan. Part paling best, customer service cakap..... TV 29" ke atas saja penghantaran percuma. Dan korang pun termanggu-manggu la macam orang bodoh kat situ sebab korang datang supermarket dengan motosikal....

-----------------------------------

Hak untuk mendapatkan maklumat
"Pengguna mesti diberi maklumat yang mencukupi dan tepat untuk memudahkannya membuat keputusan yang bijak. Pengguna hendaklah dilindungi juga daripada dakyah pengiklanan, pelabelan dan amalan lain yang palsu, penipuan dan penyelewengan."

Statement atas bukan aku yang tulis, tapi terpampang secara jelas di Pusat Khidmat Aduan Pengguna Nasional.

So, GIANT.. Lain kali letak la label betul-betul!! "Penghantaran Percuma Untuk 30KM" itu adalah satu dakyah pengiklanan yang teramat palsu. Dan semestinya, lu sudah menyusahkan pembeli-pembeli lu.

P/S: Kepada kawan-kawan aku, aku tau korang malu aku bertekak dengan customer service tu.. Tapi, hak kita sebagai pengguna jangan dilupakan. Untuk makluman, TV tu, acecece yang beli untuk diletakkan di dalam opis sempena menjelang bulan puasa nanti. Tengah hari, bolehla kami melepak tengok tv... Takpun layan DVD Konsert Wings, Search, Iron Maiden, Whitesnake, Green Day, Woodstok dan sebagainya... har har har... Kan bos selalu komplen opis kami semak... Jadi, kami letakla TV nak bagi nampak kemas sikit.. Bos, jangan marah ar, kerja tetap kerja!!

Tamat sudah jalan-jalan cari pasal aku untuk hari ni.

No comments:

Post a Comment

Baju Raya 2024

HOMBRE ni kalau tak silap aku first sekali ditubuhkan pada 2018. Waktu ni aku amat memerlukan pakaian pejabat. Tapi malangnya sa...