Monday, August 31, 2009

DIY Home Recording



Aku tak berani nak komen benda ni panjang-panjang sebab aku bukan 'ahlul' dalam bab-bab ni.
Yang aku tau, dengan beberapa benda dan setting yang betul, tak susah untuk set home recording sendiri dengan syarat, kenalah keluarkan sedikit fulus untuk dapatkan sesuatu yang baik.

Banyak software-software gadget guitar sebenarnya, seperti Guitar Rig dan Drum Machine. Aku pun khatam tak abes lagi sebab rasa terlampau complicated sangat. Senang lagi kalau pijak-pijak saja stompbox tu. Jadi, aku nak review secara terperinci agak terbatas sebab ilmu tak cukup lagi.

Dalam contoh ini, aku upload video kawan aku (yang dia mintak sensor muka atas keadaan diri yang teramat seksi), tengah bereksperimen mengunakan gitar tong + distortion fx daripada sound card komputer sendiri. Takder software lain, cuma raw fx daripada Creative Sound Blaster X-Fi.



Kurt Cobain pernah buat macam ni untuk lagu The Man Who Sold The World Live Unplugged (untuk sesiapa yang terlupa), cuma pada masa tu, takder lagi software-software macam ni dalam pasaran.

3 comments:

  1. puas belajar fuity loops.mcm cilakalakakaka tk pndai2.

    tensen gua.

    ReplyDelete
  2. pakai yang digital rekocer le bro, gua tgk sepupu pakai yg tu, pernah gua tgk membe gua rakam men gitar pakai 24 track, tapi gua tak faham, gua cuma laya hangguk je ... hehehe

    ReplyDelete

Baju Raya 2024

HOMBRE ni kalau tak silap aku first sekali ditubuhkan pada 2018. Waktu ni aku amat memerlukan pakaian pejabat. Tapi malangnya sa...