Monday, November 30, 2009

Yamaha LC135: Satu Mitos?

Technical Specs:

Engine type : 4 Strokes, SOHC, Liquid Cooled.
Displacement : 134.4 cc
Ignition system : DC CDI
Compession ratio : 10.9:1
Bore x stroke : 54.0 x 58.7 mm.
Lubrication system : Yamalube 4T (SAE 20w 40)
Carburetor : Mikuni - VM 22 x 1.
Clutch system : Hand Clutch - Wet, Multiple Disc.
Starter system : Electric & Kick Starter
Transmission type : Sport Gear - 4 Speeds
Wheel type : Spokes Wheel
Overall size : 670 x 1,945 x 1,020 mm.
Weight : 105.0 Kgs
Suspension (front) : Telescopic fork
Suspension (rear) : swing arm (monocross)
Brakes (front) : Disc Type (Double Piston Caliper).
Brakes (rear) : Disc Type
Tires (front) : 60/100 - 17 M/C - 33P
Tires (rear) : 80/90 - 17 M/C - 44P
Fuel tank : 4.2 L.
Fuel : Octane 91 upper.

*specs berbeza: yang ni spec yang ada manual clutch.
testing unit, yang takder hand clutch.
--------------------------------------------

Untuk berlaku adil, berat aku ialah 97KG. Jadi, memang berat sikit (banyak, tapi tanak mengaku). Kebanyakan motor -10km/h dari speedometer.

Mitos yang paling aku banyak dengar ialah kemampuan motor ni dengan original spec boleh full meter. Ermmm.. Aku tanak komen banyak-banyak, nanti marah pulak LC fanboys neh.

Result:

Aku: 140-145 KM/h
Rider 59KG : 150-160KM/h
Tested vs Yamaha RXZ meter: 120KM/h

Masa nak dapat top speed: lembab dan jauh... menyiksa...

Aku tanak komen dah la pasal LC neh. Cuma sesuai nak buat bawak pergi kerja dan konvoi, handling ok, cornering tak test sebab motor orang. Kalau motor aku atau motor sponsor, bolehla aku test korner sampai jatuh tersembam. Hahahahaha...

Antara video yang boleh dipercayai tentang LC135 Wet Clutch.
Senang cerita, meter LC yang kata full meter tu, bolehla tolak 20% (anggaran).



5 comments:

  1. LC adik aku pick up memang kencang..tapi full-speed aku dapat 140KM/H ja..pasai apa tak tau...

    ReplyDelete
  2. cuit.. aku yang gemok pun dapat 145... hahahaha

    hang suruh joki test la tengok.

    ReplyDelete
  3. Alah LC ni sedap bawak pergi-balik kerja je.. Macam aku 1 trip 35km, ok la pakai LC ni...topspeed aku tak tau..pasal aku takut laju2 dgn motor kapcai.. paling laju pun 130km/h meter LC ni.. konar sedap kalau pakai tayar best.. Duro Racing 90/80 utk belakang.

    ReplyDelete

Baju Raya 2024

HOMBRE ni kalau tak silap aku first sekali ditubuhkan pada 2018. Waktu ni aku amat memerlukan pakaian pejabat. Tapi malangnya sa...