Sunday, June 19, 2022

Haji Saad Technician

Gambar 6/12/2019

 Aku mengenali Haji Saad, seorang pesara Tabung Haji melalui Mail aka Pak Mat Tempe Typing (FB) ketika mencari seorang jurubaikpulih amp aku yang rosak; Sansui AU-517. Aku dah lupa, mungkin sebelum PKP pada tahun 2019, aku tak ingat. Tapi keramahan Haji Saad membuatkan aku terasa macam dah lama sangat kenal dengan dia. Orang kampung panggil dia Haji Saad Repair TV, tapi aku kenal dia sebagai technician amplifier dan turntable yang power. Selagi boleh kacuk dan kahwin, dia on saja.


Sanken Transistor dalam Sansui AU-517

Aku ada plan nak buat video dekat channel Mamu Vinyl dulu pastu content macam pendek sangat, terus aku KIV saja video tu. Amplifier Sansui AU-517 tu aku ada tanya juga 2-3 orang tapi leceh betul sebab kebanyakan berada di Lembah Kelang. Tak berbaloi aku nak pi hantar sana melainkan aku ada kerja sana dan singgah. Antara isu kritikal utama Sansui AU-517 ni adalah ia menggunakan Sanken Transistor, transistor 2 kaki yang dh memang OOP (out of production). Tiada cara lain dengan menggantikannya dari salvaged amplifier yang lain. Aku jangan kata la, berdoa selalu suoaya janganlah bendalah ni yang rosak sebab memang susah gila la kalau benda ni rosak, mana nak cari parts! Sanken transistor ni sekarang digantikan dengan transistor 3 kaki sepertimana yang selalu kita jumpa sekarang la.

 Tak ramai dah technician macam Haji Saad yang boleh repair amp. Boleh maksud kat sini adalah seorang yang ada passion pada muzik, jadi dia tau apabenda yang kita nak dan senang nak communicate bagitau problem apa yang kita jumpa.


Gambar hari ni 19/6/2022 pi ziarah Haji Saad

 Hari ni, 19/6/2022 aku memutuskan untuk ziarah Haji setelah mendapat berita dia tak sihat. terkejut juga aku sebab aku jumpa dia lebih kurang seminggu sebelum puasa yang lepas. Sebelum tu pun dia dah tak sihat, masuk hopsital sebab angin dalam badan. Tapi nampak ok dah. Cuma kali ni nampak agak serius, susut banyak juga badannya. Serba salah juga ziarah tak bawak buah tangan, tapi katanya dia pantang makan, makan moi (bubur nasi) saja sekarang ni sebab angin dalam badan dia memang tak berapa elok, takut sakit semula.


"Semua ni hang ambik, Abba ja aku nak" - Haji Saad

Aku nak balik tu, sempat pulak dia bagi buah tangan. Terbalik pulak, patut aku yang bawak bagi, ni dia pulak yang bagi. Besar jasa Haji Saad kepada barang-barang turntable dan amplifier aku. Aku doakan dia sihat-sihat saja

No comments:

Post a Comment

Baju Raya 2024

HOMBRE ni kalau tak silap aku first sekali ditubuhkan pada 2018. Waktu ni aku amat memerlukan pakaian pejabat. Tapi malangnya sa...