Tuesday, September 5, 2023

Repair Front Brake Switch

Brek suis depan (Front Brake Switch) ni biasanya duduk dekat lever brake depan. Sangat jarang nak rosak tapi mungkin nasib baik aku tak baik, switch ni tak berfungsi. Aku suspek sebab ada air masuk meleleh atau tinggalan dari hujan ataupun lepas basuh motor.

Apa yang aku try malam ni selain dari nak beli unit baru terus adalah dengan spray contact cleaner. Contact cleaner ni ada macam-macam brand dan dari harga murah sampailah harga mahal.

Walaupun switch ni jenis closed casing (takleh bukak), masih ada ruang-ruang yang boleh nak spray masuk contact cleaner ni. Alhamdulillah sedikit usaha ni berjaya, dapat menyelamatkan sedikit wang yang boleh lepas makan nasik kandaq 2 kali dekat kedai.

Kalau tak berjaya, anggap ja exercise pasang Lego 🤣

2 comments:

  1. wow, mana hang dapat cari brand DeoxIT tu? aku biasa jumpa/pakai brand Mr. DIY je 😅

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ada brader dok repair walkman guna deoxit ni. Aku tanya dia nak masuk order sekali. Harga takleh nak bincang. Hahahha

      Delete

Baju Raya 2024

HOMBRE ni kalau tak silap aku first sekali ditubuhkan pada 2018. Waktu ni aku amat memerlukan pakaian pejabat. Tapi malangnya sa...