Sunday, November 5, 2023

Boikot 2023

Sumber gambar di atas:
https://www.mcdonalds.com.my/company/news-alert/mcdonalds-malaysia-confirms-contribution-to-palestine-humanitarian-fund-news

Menerima persoalan isu boikot dari anak sulung berkenaan McDonald's. Persoalannya mudah; sebenarnya McDonald's ni Malaysia punya atau luar? 

Susah juga nak cerita pada budak darjah 5 pasal konsep franchise, tapi baru cerita sekerat, anak kata dia faham. Kepelikan, aku tanya siapa cerita? Katanya ustaz di sekolah dah cerita bab pemilikan di Malaysia dan macam mana nama McDonald's tu digunapakai. Persoalan anak lebih kepada jika McDonald's tutup; yang kerja kat situ semua nak pi mana? (Bab pekerjaan ni aku pernah cerita dekat dia kenapa aku kena pergi Ipoh dab situasi VSS ketika waktu covid).

Aku potong terus (memandangkan dia nampak faham) dan bercakap pasal isu Palestin sekarang dan apa yang aku cakap, dua golongan ada sekarang iaitu yang boikot dan tidak boikot, masing-masing ada hujah sendiri. Abang dan abah pun boleh duduk dalam dua golongan itu tetapi abah nak abang jangan kata apa-apa terhadap golongan yang tidak sama pendapat dengan kita. Sebab dekat ini nampak dua dua ada betulnya dan kalau berhujah, takkan habis tapi lebih akan membawa kepada pertikaian. Bab ada kerja dan takda kerja ni, yang hilang kerja dan susah cari kerja akan faham isu ni macam mana dari kita yang sedang selesa tengah makan gaji.

1 comment:

  1. setiap kali bila ada "isu", kompeni beginilah yang biasanya akan menjadi "mangsa"

    pendapat aku:
    1) kalau nak boikot, jangan bermusim
    2) boikotlah dengan ilmu dan bukan dengan *emu (Dromaius novaehollandiae)

    *nak tulis emo sebenarnya

    ReplyDelete

Baju Raya 2024

HOMBRE ni kalau tak silap aku first sekali ditubuhkan pada 2018. Waktu ni aku amat memerlukan pakaian pejabat. Tapi malangnya sa...