Tuesday, November 17, 2009

Riding Glove - Satu Keperluan



Artikel aku kali ni aku tujukan kepada bikers brothers aku terutamanya motor ber-CC kecik. Terutamanya 250cc ke bawah. Gambar yang aku cilok kat internet ni menunjukkan satu fatigue injury yang melibatkan rider selalunya. Biasanya kerana jatuh akibat sliding. Senang cerita, bila eksiden makan tar.



Aku bercerita berdasarkan pengalaman aku sendiri. Gambar yang aku bulatkan adalah bekas parut kerana makan tar. Kecederaan yang dialami adalah lebih serius daripada gambar contoh yang atas sekali tu, di mana hampir 50% tapak tangan aku pada waktu boleh dikatakan.... Barai habis. Semua ni adalah cerita lama gua.. Jadi kepada rider-rider diluar sana, contohnya Mastercomp (gua tau la lu sekarang dah join big bikers, cis!!), pakailah glove untuk keselamatan.

Bayangkan dengan kecederaan seperti kat atas tu, proses rawatan di hospital amatlah menyeksakan. Bila Hydrogen Peroxide (klik untuk info) dituang atas luka tu, boleh membuatkan korang mengelupur beb!! Tujuan diletakkan solution tu adalah untuk mengeluarkan pasir-pasir halus di dalam luka tu. Sakit wo!!!!



Baru-baru ni, aku dah sambar satu riding glove yang pertama dalam hidup aku. Aku tak mampu nak beli yang mahal-mahal, jadi aku beli yang paling basic sekali. Bukan kata kalau dah pakai tak injured beb, at least, ia dapat mengurangkan injury (insya-Allah). Brand yang aku beli, Fieldsheer - Schoeur Keprotec. Ori tak ori, aku taktau, belasah saja janji sedap pakai.



Kepada yang bertanya, tu bukan lambang 3 line PEKIDA, tapi tu adalah satu layer gripper untuk pegang brakde dan clutch lever. Jadi, bila korang brake, tak la tergelincir. Kalau pakai kapchai, dah tentu la 2 jari tak cukup... 2 jari biasanya untuk bike yang menggunakan disc-brake system, pakai 2 ja dah cukup.




Penggunaan velcro strap adalah untuk keselesaan. Pandai-pandailah adjust nanti. Kalau tak silap aku, penggunaan kain adalah dari jenis cordura dan mesh, campur-campur untuk memberikan pengudaraan pada tangan, Jadi, tangan tak la masam sangat sebab berpeluh nanti.



Orait, yang yang paling aku suka. Carboflex.
Daripada laman rasmi Fieldsheer, ia menyatakan:

"Carbolex® is a high performance fabric made of an especially strong Polyester fiber. This fiber has been designed to perform at the highest levels of resistance to abrasion, puncture, ripping, tearing and pilling. Products made of Carbolex® materials are easy to care for and are long-lasting. Fieldsheer uses its Carbolex® Materials on various lines of Jackets, Pants and Luggage.

Fieldsheer uses many different forms of Carbolex® material. The difference in the materials is best described by their Denier, or weight of the weave. The heavier the weave, the higher the Denier and vice versa. Fieldsheer utilizes a range of Denier, from 300 to 1200 for different applications in our product lines."

Yang tu sajalah aku termampu nak beli. Abang Ipar aku dan geng-geng Harley dia mungkin dapat beli yang lebih baik daripada ni. At least, korang belilah satu kalau risiko perjalanan korang tu tinggi terutamanya bila ada banyak selekoh. Tak payah beli mahal-mahal, belilah yang murah, tapi ada safety features.

Info pasal glove ni boleh dirujuk dengan panjang lebar daripada MSN. Dia ni orang lama jugak. Hehehe...

Akhir kata...
Rock and Ride!!

------------------------------------------------
1 Hari 1 Entry Blog Marathon
entry #23/30
------------------------------------------------

5 comments:

  1. klu dm OSH/OHSAS, benda2 mcm ni dipanggil PPE hehehe... personal protective equipment

    ReplyDelete
  2. Aku pakai 66One aje...untuk mountain bike aku dan hentam untuk moto sekali...maklum le, bujet ciput. janji pakai..

    ReplyDelete
  3. Kekadang aku pakai beg plastik jenama Giant je, balut tangan aku..terutama bila nak angkat sampah.. Utk naik moto aku belum praktikkan lagi..

    ReplyDelete
  4. Aku tau hang beli mana?! kalu betoi jawapan dia, dak hadiah x? Cpt la weh buka Speed Contest cam ar 2...

    ReplyDelete

Baju Raya 2024

HOMBRE ni kalau tak silap aku first sekali ditubuhkan pada 2018. Waktu ni aku amat memerlukan pakaian pejabat. Tapi malangnya sa...