Wednesday, November 15, 2023

Loteng Untuk Audio Room aka MANCAVE

 Hari ni baru teringat nak publish video Part 3 (dan terakhir) berkenaan loteng aku.


Proses merancang dan melaksana pembinaan loteng ni bukan aku buat dalam tempoh seminggu, tapi hampir 5 tahun lebih rasanya. Site survey dah pernah buat di 2-3 rumah yang dah buat loteng dan banyak benda yang tak dijangka/rancang terjadi waktu pembinaan loteng tersebut, terutamanya disebabkan PKP, perjalanan menyiapkan loteng tersebut telah tergendala hampir 10 bulan.


Di sini secara peribadi aku ucapkan terima kasih pada (aku rasa mereka pun dah lupa aku pernah approach depa ni minta nasihat):


1. Asraf Rahim - structural load dan material untuk platform memandangkan beliau adalah construction contractor.

2. Ibrisam Akbar - structural platform maximum load based on his project on platform memandangkan beliau adalah pensyarah untuk bidang berkenaan.

3. Mohd Al Hafiz - advice beliau berkenaan struktur memandangkan beliau terlibat dengan construction company 

4. Mohd Faisal Md Isa - memandangkan beliau dah ada listening room sendiri. Pembinaan loteng aku merujuk kepada abang Faisal juga untuk mix/match sesetengah benda dan material.


Kalau ikut kesimpulan akhir, memang loteng dalam Malaysia ni semuanya tak ikut spec. Betul-betul ikut spec kalau buat konkrit terus lantai tu atau pasang pillar. Tapi dari situ, memang aku dah minta kontraktor loteng aku reinforce sesetengah bahagian yang dirasakan perlu.


Benda dah buat, selebihnya berdoa baik-baik sahaja semoga semuanya selamat.


Lama sungguh nak siapkan drama bersiri berkenaan loteng rumah aku ni. Harini aku dah keluarkan Part 3 (Finale) sebab baru perasan yang aku dok letak gambar dalam bilik yang dah siap tapi kawan-kawan masih tanya "eh ni loteng haritu ka". Ya ni loteng haritu cuma aku lupa update dah siap kerja-kerja utama dan mengecat.


Semoga vlog berkenaan loteng aku ni boleh memberikan sedikit idea dan maanfaat untuk kawan-kawan yang nak buat loteng juga.


Loteng Part 1:


Loteng Part 2:


đŸ†•Loteng Part 3 (Finale):



No comments:

Post a Comment

Baju Raya 2024

HOMBRE ni kalau tak silap aku first sekali ditubuhkan pada 2018. Waktu ni aku amat memerlukan pakaian pejabat. Tapi malangnya sa...